Költségvetés az átalakuló szociális támogatási rendszer nyomása alatt

 Első fordulóban január 29-én tárgyalta Martfű Város Önkormányzatának Képviselőtestülete az önkormányzat 2015. évi pénzügyi tervére vonatkozó javaslatot. A szociális támogatási rendszer átalakulása, a települési támogatások finanszírozása nehéz feladat elé állítja azokat az önkormányzatokat, köztük a martfűit is, amelyeknek saját maguknak kell kigazdálkodniuk a támogatások összegét.



A költségvetési rendelet határozza meg a 2015. évi gazdálkodás alapjait, az önkormányzat és intézményei számára a gazdálkodásukhoz szükséges pénzeszközöket. A költségvetésen keresztül gondoskodik a település a szociális, kulturális, egészségügyi, oktatási, sport, nyilvánosság biztosítása és közterület rendezési feladatairól.

Az önkormányzati intézmények a jegyző és a polgármester által jóváhagyott útmutató szerint készítették elő pénzügyi terveiket. Az intézményi költségvetéseket a januárban megtartott egyeztető tárgyalások során véglegesítették. Reális, az intézmények éves szintű működését biztosító költségvetések készültek.

Martfű Város Önkormányzata 2015. évi összevont költségvetése bevételi és kiadási főösszegét 1.027.264 ezer Ft-ban határozza meg a képviselőtestület. Ezen belül működési kiadásokra 890.520 ezer Ft-ot, felhalmozási kiadásokra (beruházásokra, felújításokra) 136.744 ezer Ft-ot irányoz elő az előzetes pénzügyi terv. A költségvetési bevételek várható összegét 895.844 ezer Ft-ban irányozza elő a tervezet. A gazdálkodás egyensúlyának biztosítására a 131.420 ezer Ft előző évi pénzmaradvány felhalmozási célú igénybevétele is része a javaslatnak.

A civil szervezetek támogatására 1.6 millió Ft, sporttámogatásokra 14 millió Ft szerepel a költségvetés tervezetben.

A helyi adókból származó bevételek az iparűzési adóból, az idegenforgalmi adóból, az építményadóból, valamint a gépjárműadóból származnak.

Az iparűzési adó emelkedő összeget mutat évek óta településünkön, aminek negatív hatása a beszámítás összegének növekedése, vagyis alig kap állami támogatást az önkormányzat a feladatai ellátására – olvasható az önkormányzat 2015. évi költségvetésének megállapítására vonatkozó javaslatban.

A tervezett iparűzési adó bevétel 450 millió Ft, ténylegesen azonban csak a májusi bevallások után állapítható meg.

Az önkormányzat a 2015. évi költségvetésében ingatlan értékesítést nem tervez, a bérbeadást részesíti előnyben.

A működési, fenntartási kiadások nagy részét az intézmények működéséhez szükséges bér és járulékai teszik ki továbbra is, 451.543 ezer Ft összegben, ami az előző évhez képest (446.936 ezer Ft) minimális növekedést mutat. A minimálbérre történő kiegészítésen és a kötelező átsorolásokon túl egyéb béremelés nem történt. A közfoglalkoztatottak bérét az idén is betervezték a költségvetésbe.

A dologi kiadások tervezése az előző évi tényszámok figyelembevételével történt. Az energia költségek tervezésekor figyelembe vették a sportcsarnok szigetelését, fűtéskorszerűsítését, az egészségház energetikai felújítását, illetve a gyermekorvosi rendelő és a védőnői szolgálat átköltözését az egészségházba.

A működéshez szükséges feladatokhoz a pénzeszközök takarékosan, de minden területen biztosítottak. A rendszeres beszállítókat versenyezteti az önkormányzat.

A martfűi önkormányzat létszámkerete az intézményi részletezés szerint összesen 125 fő. A közfoglalkoztatottak létszámát éves szinten 96 főre tervezik.

Az önkormányzat költségvetési kiadásai között részletesen szerepelnek a szociális ellátásokról alkotott helyi rendeletben foglaltak szerinti ellátási formák várható szükségletei, mely 2015-ben átalakul és új rendelet alkotása válik szükségessé. Tervezett összege 37,7 millió Ft. A szociális feladatok finanszírozása az állami költségvetésben is jelentősen csökkent.

A képviselő-testület az önkormányzati intézmények, a Gyermekjóléti és Szociális Szolgáltató Központ, a Játékvár Óvoda és Bölcsőde, a Martfű Városi Művelődési Központ és Könyvtár valamint a Polgármesteri Hivatal költségvetési támogatását 488.389 ezer Ft-ban tervezi.

Gyermekjóléti és Szociális Szolgáltató Központ megnövekedett feladatai ellátásához, a 2014. évben felmerült szolgáltatás igénybevétel alapján, 2 fő plusz létszámot biztosít az önkormányzat.

Játékvár Óvoda és Bölcsődénél betervezték az óvodapedagógusok szeptemberi béremelését, valamint az óvodapedagógus minősítésből adódó bérnövekményt, melyre fedezetet biztosít állam.

A Martfű Városi Művelődési Központ és Könyvtár költségvetését a legnehezebb megtervezni, mert év közben folyamatosan új feladatokat kaphat. 2015-ben emelkednek az intézmény dologi kiadásai: az „art” mozi működtetési kiadásait 6.4 millió Ft-ra tervezik. A feladatok között szerepel egy színházi előadás sorozat létrehozása 4 millió Ft kiadási és bevételi összeggel, mely összességében nem terheli a város költségvetését. Az éves ünnepnaptári keret 10 millió forintra emelkedett, javarészt a turisztikai adóbevételt pl. az ÖrökZöld Tisza fesztivál megrendezésére fordítva. A testvérvárosi költségekre előirányzott összeg az előző évi tényleges kiadásokhoz igazodik, aminek nagy részét a már elnyert európai uniós támogatás fedezi.

Az intézmény felhalmozási kiadásai között szerepel az „art” mozi létrehozásának 16,6 milliós költsége, ami a 10 millió forintos pályázati forrást is tartalmazza.

Polgármesteri Hivatal dologi kiadásai jelentősen csökkennek. Martfű Város Önkormányzata a legszélesebb körű feladat ellátási tevékenységet látja el. A bevételek nagy része itt jelenik meg, és szerteágazóak a kiadási feladatkörei is.

Az önkormányzat működési célú támogatási kiadásai között a sport támogatások felosztását a költségvetés második fordulójának tárgyalásakor határozza meg a képviselőtestület.

A 2015. évi pénzügyi tervben 45 millió Ft általános tartalék is rendelkezésre áll az előre nem látható feladatok elvégzésére, illetve az iparűzési adó ingadozásának kiküszöbölésére.

* * *

– Alapvetően jónak, az első fordulós tárgyalásra alkalmasnak tartotta a költségvetés tervezetet a pénzügyi, ügyrendi és városfejlesztési bizottság – tájékoztatott dr. Urbán-Szabó Béla. A bizottság vezetője emlékeztetett: az állami támogatás oly mértékben csökken, hogy csaknem önfinanszírozónak tekinthető az önkormányzat működése. Az alapjaiban átalakuló szociális támogatási formákhoz rendelt összeget az előző évi tapasztalatok alapján határozták meg, menet közben derül majd ki, hogy elégséges lesz-e. A felhalmozási kiadások (beruházások, fejlesztések) egyelőre alacsony szinten jelennek meg a tervezetben. Még nem ismertek a kiírásra kerülő pályázatok, így nehéz az önkormányzat mozgásterét látni, de erre a célra van tartalék a költségvetésben.

– Főleg a szociális kiadások drasztikus változása miatt, nem lesz könnyű a 2015-ös év, de együttgondolkodással talán tudjuk kezelni ezt a kérdést – hangsúlyozta dr. Despotov Svetozar, az egészségügyi, foglalkoztatási és szociális bizottság vezetője. – A szociális kiadások csökkenése nem az önkormányzaton múlik. Egyéb, nem önkormányzati ellátásokban is jelentős elvonás várható, ami általában a szociális helyzet romlásához vezet. A bizottság ütemezési terv kidolgozására tett javaslatot a szociális támogatási rendszer átalakításából eredő feladatok kezelésére.

– Míg az elmúlt évben 80 milliót fordíthatott az önkormányzat szociális kiadásokra, az idei évben ez az összeg várhatóan megfeleződik. 2014-ben az önkormányzatnak 20 millió forintot kellett a saját forrásaiból erre a célra fordítani, most a teljes 40 milliós összeget a helyi bevételekből kell biztosítania – tájékoztatott dr. Papp Antal. – A Martfűn eddig jól működő szociális háló most egy kicsit visszaüt, nem tudunk akkora támogatást adni, mint eddig.

 Mindenki problémájára egyenként kell megoldást találnunk, a családsegítő szolgálat és a civilszervezetek bevonásával. Remélem, hogy meg tudunk ezzel birkózni, nehéz feladat lesz – hangsúlyozta a polgármester.

– A martfűi szociális ellátórendszer komoly értéket képvisel, fenn kell tartani, és az igényekre tekintettel, bővíteni szükséges – fogalmazott a testületi ülésen Vass Éva. A pénzügyi terv alaposságát nem vitatva, az általa vezetett szeretetszolgálatnál tapasztalt elképesztő emberi sorsok, problémák alapján, az önkormányzati források átcsoportosítására, a szociális támogatások emelésére tett javaslatot. A felhalmozási kiadásokra, beruházásokra elkülönített összeget is növelné. – A haladás útja a befektetés, a gazdaság fejlesztéséhez pénzre van szükség. Az önkormányzati kft. lakásingatlan ágazatáról szólva elmondta – bármit is teszünk, erre a területre is invesztálni kell egy komolyabb összeget az elmozduláshoz.

– Jól megtervezett, a város működését biztosítja ez a költségvetés. Alapul szolgál a képviselőtestület gazdasági programjának elkészítéséhez, hogy mit is szeretnénk megvalósítani, milyen fejlesztésekben gondolkodjunk – hangsúlyozta Gonda Istvánné. Bizonytalansági tényezőnek városunk alpolgármestere is a várható pályázatokat és a márciustól átalakuló szociális támogatási rendszert jelölte meg, az utóbbinál a fokozatos átmenetet hiányolva. A pénzügyi támogatásokon túl más segítségnyújtási formák erősítését is szorgalmazta, mint pl. az életvezetési segítség és tanácsadás.

– Ha ez a tendencia nem változik, a következő években problémái lehetnek az önkormányzatnak, mert kezdjük felélni a tartalékainkat – utalt a szociális támogatások szűkülésére dr. Urbán-Szabó Béla.

Az egészségügyi és szociális területen dolgozók tapasztalatait összegezve dr. Despotov Svetozar elmondta, sokan a gyógyszereiket sem tudják kiváltani, a mindennapi megélhetés is rendkívül nagy probléma. A szociális ellátásokra pénzre lesz szükség, előbb utóbb valamihez hozzá kell nyúlni. Ez a hirtelen megszorítás szociális katasztrófát okozhat, akár még Martfűn is – jelezte. Az egészségügyi, foglalkoztatási és szociális bizottság vezetője arra is emlékeztetett, hogy az állami támogatás helyett a kormány úgy teremtene pluszforrásokat az önkormányzatok részére, hogy jogot biztosít számukra különböző helyi, a lakosságot érintő adók kivetésére.

A pénzügyi terv véglegesítésére a február 26-i képviselőtestületi ülésen kerül sor. A korábbi különböző átmeneti-, családi krízis-, lakásfenntartási- vagy más címen kifizetett segélyeket felváltó települési támogatások helyi rendszeréről, szempontjairól, igénylési feltételeiről, valamint a segély összegéről szintén február végéig kell rendeletet alkotnia a képviselőtestületnek.

Herbály Jánosné