„Szó sincs visszalépésről a hulladékgazdálkodás és a környezetvédelem terén”

A fogyatkozó önkormányzati szolgáltatók sorában, folyamatosan változó jogi és gazdasági környezetben próbál megkapaszkodni, gazdaságosan működni a Martfűi Városfejlesztési Nonprofit Kft. Hulladékgazdálkodási Ágazata. Központilag befagyasztott hulladékkezelési díjak, nyertes pályázat, majd a jogszabályi követelmények időközbeni változása miatt többszörösébe kerülő szelektív válogatómű, az idei évtől kötelező, házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés, megannyi kihívás a kft. és a képviselőtestület előtt. A városfejlesztési kft. Ingatlankezelési Ágazatának gazdálkodását pedig az egyre halmozódó, be nem fizetett bérleti díjak terhelik.



Az önkormányzati kft. működése, a hulladékgazdálkodás és a bérlemények gazdaságos üzemeltetése visszatérő témája a képviselőtestületi üléseknek. Az eddigi egyeztetések tapasztalatait dr. Papp Antal polgármester összegezte.

– A Városfejlesztési Kft. Hulladékgazdálkodási Ágazata 2014 áprilisától végzi ezt a feladatát, amelyre 59 millió forintot fordított 2014. év végéig az önkormányzat, beruházásként és támogatásként. Emellett a társaság a be nem fizetett díjhátralékokból 4 millió forint veszteséget is felhalmozott. A kft. a bérlők házát, az önkormányzati bérlakásokat és garzonokat üzemeltető és más önkormányzati ingatlanok bérbeadását végző lakásgazdálkodási része már év elején nagyobb veszteséggel indult. Évi 7 milliós veszteséget halmozva, közel 32 millió forint mínusszal zárta a 2014-es évet.

A veszteséges működés miatt az önkormányzat pénzügyi és ügyrendi bizottsága és a kft. felügyelőbizottsága egyeztetést kezdeményezett a kft. két vezetőjével, a hulladékgazdálkodás terén Gálné Kiscsatári Lídiával és a lakásgazdálkodás terén Gonda Lajossal.

Erre a megbeszélésre december közepén került volna sor, de akkorra nem megfelelő részletességgel készültek el a kft. pénzügyi beszámolói, így kértem, hogy vegye le a napirendjéről ezt a témát a bizottság.

Ekkor a kft. pénzügyi munkatársának tevékenységével, a pénzügyi elszámolással kapcsolatban is problémák merültek fel. A hiányzó bevételi bizonylatok miatt belső vizsgálatot kezdeményeztem. Néhány napon belül, december 19-én, zárt ülés keretében, a képviselőtestület is megtárgyalta, hogy ismeretlen tettes ellen feljelentést tegyen-e az önkormányzat a százezer forintot nem meghaladó pénzügyi visszaélés ügyében. Én és még egy képviselő mellette voltunk, de a képviselőtestület végül nem támogatta a feljelentést. Az azóta elbocsátott dolgozó elismerte, hogy hibázott, de elmondása szerint nem szándékosan.

Január 15-én ismét összeült a pénzügyi, ügyrendi és városfejlesztési bizottság valamint a kft. felügyelőbizottsága, áttekintve a kft. gazdálkodását és a legfontosabb feladatokat.

2015 januárjától meg kell oldanunk a szelektív hulladékgyűjtést is, amit a költségvetésében biztosan nem tud kigazdálkodni a kft. A gyűjtőedények vásárlása a családi házaknál 9 millió forint körüli összeg. A gyűjtőszigetek kialakítása az emeletes házak környékén további közel 3 millióval növeli ezt az összeget. Ha a kertes házas övezetbe csak zsákokat veszünk, a kiosztandó zsákok mennyiségétől függően az is 2-3 millió forint lenne éves szinten.

A szelektív hulladék begyűjtése sem teljesen megoldott, és tárgyalunk a lerakókkal az átvétel feltételeiről is. A papírért mi kapunk pénzt, a zöldhulladék és az üveghulladék lerakásáért azonban nekünk kell fizetni.

A hulladéklerakás terén év végére valamennyire sikerült a veszteséget csökkenteni, a kecskeméti hulladéklerakó helyett a közelebbi, kétpói lerakóba való szállítással. Itt a kommunális hulladék elhelyezéséért kicsivel többet fizetünk, de a zöldhulladék lerakási díja tizede a kecskemétinek. Az elmúlt év során felhalmozódott zöldhulladék elszállításával mára láthatóan sokat tisztult a város.

Folynak az egyeztetések, ha sikerül bekerülni a Szolnok és térsége társulásba, akkor további engedmények várhatóak: a kecskeméti ár alá tudunk menni, a zöldhulladék lerakásáért nem kell fizetnünk, és a szelektív hulladékért is kedvezőbb árat érhetünk el. A nemrég épült, szolnoki válogatóművet is használhatnánk a szelektív hulladék átválogatására.

Hallottam olyan megjegyzést, hogy Martfű visszalépett a hulladékgazdálkodás illetve a környezetvédelem terén. Erről szó sincs!

Tény, hogy szelektív hulladékválogató műre 18 millió forintot nyert a város. Közben, jogszabályi változások miatt a hulladékválogató megvalósításához ma már minimum 55 millió forintra lenne szükség. A plusz 37 milliós költségre mondott nemet a képviselőtestület. Jól döntöttünk, hisz a hulladékválogatással, ha a szolnoki válogatóban végeztetjük, jóval olcsóbban jövünk ki.

Ma már alig van hulladékkezelő önkormányzati kézben. A jogszabályváltozások egyértelműen afelé mutatnak, hogy az állam saját kézbe akarja venni a hulladékgazdálkodást, meghatározva a díjakat is. Óvatosan kell a martfűi hulladékgazdálkodást kezelni, mert az állam bármikor átveheti az önkormányzatoktól vagy a magáncégektől. Hiába öljük bele a pénzt, lehet, hogy nem kapunk belőle vissza semmit.

A helyi hulladékgazdálkodás vezetője jól képzett szakember, jó az együttműködés és a tájékoztatás. Tőle függetlenül, az országos folyamatok alól mi sem vonhatjuk ki magunkat. Amióta váltás volt az önkormányzatnál, korrekt a kapcsolatunk az országos hulladékkezelővel és a hozzá tartozó lerakóval is. Lavírozunk, próbálunk jól működni.

A lakásgazdálkodási ágazatnál nagyobb problémákat, több hiányosságot látok. Ha nem fizetnek a bérlők, nem elég a nyilvántartás, azt jegyzőkönyvezni kell, utána kell járni, hogy miért nem fizet, tud-e esetleg az önkormányzat segíteni.

Nem feltétlenül az utcára raknánk a nem fizetőket, de az egyébként nem szociális célú bérlakásokkal az önkormányzat kintlévőségeit sem növelhetjük.

A másik, hogy némelyik lakás rendkívül leromlott állapotban kerül vissza. Több millió forintot kell rákölteni vagy a leendő bérlőnek, vagy az önkormányzatnak, hogy egyáltalán kiadható legyen. Számomra megdöbbentő volt, hogy a víz-, villany- és gázórákat is leszerelték az egyik lakásban. Ezeket a lakásokat folyamatosan ellenőrizni kell. Aki nem fizet, az esetleg átköltöztethető a bérlők házába.

Hamarosan tárgyalja a képviselőtestület a kft. költségvetését. A számokat látva, sok olyan lakás van most is kiadva, amiért csak tíz-tizenvalahány ezer forintot fizetnek havonta. Az egész rendszert át kell tekintenie a képviselőtestületnek. Fontos, hogy új alapokra helyezve, elinduljon egy rentábilisabb működés. Nem lehet, hogy harmincegynéhány milliós veszteségeket görgessünk. Ezt többi, korrekten fizető lakóval és a lakossággal szemben sem vállalható.

Martfű a sok zöld felületével is kitűnik a környező települések közül. Ezzel a zöldfelülettel azonban sokat kell dolgozni, hogy szép legyen. A fűvágáshoz gépesítésre, komolyabb fűnyíró gépekre, az őszi lomb kezeléséhez utcaseprő gépre lesz szükség. Korábban túl sok személy munkaidejét kötötte le ez a tevékenység, és a hatékonyságot is csak így tudjuk növelni. A régi utcaseprő gépet az előző ciklusban eladta az önkormányzat. Most egy hasonló kategóriájú gépet 4 millió forint alatt nem lehet megvenni. A többi gép egy része sem volt kellően karbantartva.

Az elmúlt év utolsó két-három hónapjában többszörösét vitték el a zöldhulladéknak, mint korábban. Néhányan visszalépést emlegetnek a hulladékgazdálkodás és a környezetvédelem terén. Erről szó sincs! A zöldfelületek rendben tartásához illetve a környezetvédelemhez hozzátartozik, hogy ne konténerekben álljon a zöldhulladék, a falevél és a levágott fű, hanem azt el kellett volna szállítani, ami most megtörtént.

A hulladékágazat vezetőjét kértem, hogy a kukák mellé kihelyezett zsákokat is szállítsák el. Nem szeretném, hogy az erdőszélen, az utak mentén rakják le a szemetet. Ezért is kérek mindenkit, hogy a Kövér-majorba se vigyék a szemetet. Most már kamera pásztázza ezt a területet, és komoly büntetésre számíthatnak a szemetelők.

Martfűn a legolcsóbb a hulladékszállítás ára a környéken, ami egyelőre így is marad. A jelenleg igen magas konténer elszállítási díj azonban, a központi szabályozás miatt, várhatóan csak 2016-tól csökkenhet. Az építési hulladékot, ha hasznosítani tudjuk pl. útalapba, akkor az önkormányzat is átveszi.

Próbáljuk szervezéssel, tárgyalásokkal úgy alakítani, hogy minél olcsóbb legyen a hulladékgazdálkodási ágazat működése. Lesznek szervezeti átalakítások is, mert jelenleg nincs helyettesítésre lehetőség. Gondolkodni kell azon, hogy akár a volt Településellátó Szervezettel is összevonásra kerüljön.

A szervezeti átalakítás azért is indokolt, mert a lakásgazdálkodási ágazathoz több társasház csatlakozna, de jelenleg a kft-nek ehhez sem eszközrendszere, sem munkavállalói nincsenek.

Ezeket a feladatokat érdemes lenne egy helyre, a volt AC raktárba telepíteni, nem három különböző telephelyet működtetni. Ott a gépjárművek is biztonságosabban elhelyezhetőek. Nem célszerű, hogy akármilyen más üzem működjön az iskola mellett. Ehelyett a város a saját céljaira használná a raktárépületet, jó körülményeket biztosítva városüzemeltetés és a hulladékgazdálkodás területén dolgozóknak – foglalta össze a körvonalazódó lehetőségeket dr. Papp Antal.

Herbály Jánosné