Ugrás a fő tartalomhoz Ugrás az elérhetőséghez

Az Eszterházy emlékek nyomában

A Kárpát-medencei Magyarság Művelődési Kör idén nyáron megvalósított programjának fő motívuma a magyar történelem egyik kiemelkedő főúri családja birtokainak, kastélyainak megtekintése volt.

Utunk során bejártuk a Dunántúl gyönyörű tájait, s egy napra átruccantunk Ausztriába is. Azt hinné az ember, hogy aki több mint húsz éve járja az országot, nincs olyan fontosabb nevezetesség, amit ne látott volna, mégis volt a hatnapos program látnivalói között olyan, amit azelőtt nem láttam. Sőt a csoporttal már korábban meglátogatott helyeken is több újdonság tárult a szemünk elé, hiszen több helyen a felújított, megszépült, modernizált kiállításokkal, kastélyokkal szembesültünk.

Július 18-án jókor reggel indultunk, s meg sem álltunk Székesfehérvárig, ahol a Bory várat, (Bory Jenő építészmérnök, szobrászművész munkája) tekintettük meg. A művész saját tervei alapján állít emléket művészi álmainak, munka- és hitvesi szeretetének. Azt akarta bizonyítani, hogy micsoda nagyszerű dolgokat lehet alkotni vasbetonból. Negyvenévi munkájának gyümölcse a különleges vár.

Következő megállónk Zirc, a Bakony fővárosa. Itt a ciszterci apátság monostor értékes könyvritkaságait, gyönyörű könyvtárát és a nemrégiben felújított templomot néztük meg.

Következő megállónk Veszprém, a királynék városa, két éjszakánk szálláshelye. Idegenvezető kalauzolt bennünket a város nevezetességeihez. A várnegyed szinte minden épülete műemlék, Szent István királyunk és Gizella királyné szobra a város jelképévé vált, mint a Séd völgyén keresztülívelő Szent István Völgyhíd.

Második napunk első állomása Herend, a Porcelánművészeti Múzeum és a Porcelán Manufaktúra, ahol a porcelángyártás titkaiba pillanthattunk be. A kávéházban pedig valódi herendi készletből kortyolhattuk frissítő kávénkat.

Ganna egy 230 lakosú község a Bitva-patak partján, 1552-ben került az Eszterházy család birtokába. A Szent Kereszt felmagasztalása plébániatemplom kriptájában a család több jelentős tagja alussza örök álmát, köztük a 2016-ban elhunyt Eszterházy Péter író, aki a család grófi ágának szülöttje. Emlékszalagunkkal előtte tisztelegtünk.

A templom különlegessége, hogy egyszerre két szentmise celebrálható, az egyik az élőknek, a másik a holtaknak. Építészetileg a templom a római Pantheon kicsinyített mása.

Pápán is többször jártunk már, de a gyönyörűen felújított Eszterházy-kastély mégis különleges élményt nyújtott, hiszen a tárlatvezetésen a látogatók előtt megelevenedik a barokk főúri élet. Molliere: Tudós nők című darabjának jeleneteivel kalauzolnak végig bennünket szobáról szobára.

Bakonybél számos látnivalója közül ezúttal a Szent Mauríciusz Monostort néztük meg, kis bemutatókertjükkel, amiben gyógy- és fűszernövények találhatók. A három hektáros arborétumra majd egy következő alkalommal kerítünk sort.

Harmadik napunk szomorú mementóval indult, a legnagyobb magyar ipari katasztrófa színhelyét kerestük fel. Kolontár Veszprém megye 670 lakosú községe kegyetlen események részese. 2010. október 4-én átszakadt a községhez közeli Ajkai Timföldgyár vörösiszap-tározójának gátja. A Kossuth utca legalacsonyabb részén épült házakat ajtómagasságig ellepte a lúgos iszap. Ezen a helyen Emlékparkot létesítettek, egyetlen gazdasági épületet meghagyva.

Folytatva utunkat Sárváron a Nádasdy-várat kerestük fel. Itt található Európa egyetlen látogatható Huszártörténeti kiállítása is. Különleges látványossága a Díszterem, ahol kattogtattuk is fényképezőgépeinket!

Celldömölk a vulkanikus Ság hegy lábánál fekszik, 10900 lakosú város, járási központ Vas megyében. Többen bizony először jártunk itt, pedig számos nevezetességgel büszkélkedhet: az 5 millióéves tűzhányó maradványa, a 20. századi bazaltbánya bezárása nyomán itt látható a Sághegyi Tájvédelmi Körzet. A Sághegyi Múzeumban a hegy természetvilága, hely- és kultúrtörténete állandó kiállításon tekinthető meg. A Vulkán-házban az Eötvös-féle inga egy eredeti példányát is kiállították. Emlékét bazalt emlékoszlop őrzi a turistaház mellett. Messziről látható az 1934-ben felavatott, az ország megcsonkítására emlékeztető Trianoni Kereszt. Nevezetes továbbá a Szűz Mária római katolikus kegytemplom, a Szentháromság szobor, Mária-kút, Mária-szobor. Celldömölk legrégebbi XII. században épült templomának csak a romjai láthatók. Ismert még a Vulkán Gyógy- és Élményfürdő, valamint a Mozdony skanzen. A vasúti csomópont megalapozta Celldömölk „vasutas város” hírét és fellendülését.

Látogatást a Kemenes Vulkánparkba tettünk, ahol megismerhettük a vulkánok csodálatos világát.

Csönge Weöres Sándor költő szülőhelye, egykori lakóházából a költő és Károly Amy emlékházat alakítottak ki.

A község Evangélikus templomában Petőfi Sándor is járt, kedves történetet őriznek róla.

Csöngéről egyből Sopronba, a hűség és szabadság városába érkeztünk, ahol három éjszakát is töltöttünk.

Július 21-én reggeli után kisvonatos városnézésre indultunk, ami a tűztoronynál fejeződött be. Onnan gyalogosan indultunk a belváros műemlékeinek megismerésére. Tűztorony, Hűségkapu, Városháza, Storno-ház, Lackner-ház, Fabricius-ház, Kecske-templom, Szentháromság szobor, és még csak a Fő téren fordultunk körbe.

Szeretem ezt a várost, jó volt újra felfedezni régi és felújított épületeit, tereit.

Sétánk végére kellemesen elfáradva szálltunk autóbuszba, hogy a Páneurópai Piknik emlékhelyére utazzunk. A fényképek, szobrok, emlékoszlopok büszkén idézik az 1989. augusztus 19-én történteket, az Európát kettéosztó vasfüggöny átvágásának helyszínén.

Fertőrákoson ezúttal nem jártuk be a kőfejtőt, a frissítő sétahajózást választottuk a nagy kánikulában, a Fertő-tavon.

Szállásunkra igyekezvén a balfi gyógyforrásnál merítettük meg az ivóvizes palackokat.

Újabb megálló Nagycenk, ahol a legnagyobb magyarra, Széchenyi Istvánra emlékeztünk.

Kirándulásunk ötödik napján Ausztriába ruccantunk át, ahol Fraknó vára az Eszterházyak ősi fészke volt. Az Eszterházy-kincstár az egyetlen – az eredeti helyén megőrzött – főúri kincseskamra, a háború idején sem találtak rá a titkos helyre, ahol a legféltettebb gyűjteményeket őrizték.

A következő Eszterházy-kastélyt Kismartonban néztük meg, nagy sétával a kastélyparkban is.

Visszafelé utunkon Ruszton, a gólyák és a bor városában tartottunk pihenőt.

Este még búcsúsétával köszöntünk el Soprontól, hogy a hatodik napon folytassuk az Eszterházyak történetének megismerését már itthon, Fertődön. Eszterházy Fényes Miklós 126 szobás kastélyából egyre többet újítanak fel, s kap korabeli bútorzatot, így mindig találunk újat ismételt látogatásaink során.

Végül, hogy a befejezés is méltó legyen a Művelődési Kör szellemiségéhez, Győr mellett, Abdán álltunk meg, ahol Radnóti Miklós szobra áll a főút mellett. Közelében, az egykori Bécsi út mellett 1944 novemberében, a munkaszolgálatos foglyok között találták meg a költő holttestét, zsebében a Bori füzetekkel. Melocco Miklós szobrászművész szobrát 1980-ban állították fel, majd a 2013-ban megrongálódott szobrot 2014-ben helyreállították. Emlékszalagunkat ismét elhelyeztük itt.

Elmondhatjuk, hogy ezen a nyáron is tartalmas, magas színvonalú kiránduláson vehettünk részt, köszönet a szervezőknek, elsősorban az Egyesület vezetőjének, Szántó Marikának! Köszönjük az alapítónak, Hegedűs Mihály tanár úrnak az információban, érdekességekben gazdag úti füzet összeállítását, amellyel segítette tájékozódásunkat és a szép kirándulásra való visszaemlékezést is.