Építményadó
Vonatkozó törvények: A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.), az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.), az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (továbbiakban: Air), az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017.(XII.28.) Korm. rendelet, az adóhatóság által foganatosítható végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. törvény (továbbiakban: Avt.) és az ezekben hivatkozott esetleges további jogszabályok.
Adatbejelentési határidők:
Adókötelezettség keletkezése (pl. ingatlan szerzése, vagyoni értékű jog változása miatti adókötelezettség-keletkezés, stb.), változása (bármilyen az adóalany személyét vagy adótárgyat érintő változás) vagy megszűnése (ingatlan elidegenítése, vagyoni jog változása miatti megszűnés) esetén a bekövetkezett változás időpontját követő év január 15.
Ha az adókötelezettség nem vagyoni ügy (szerzés, vagyoni értékű jog változása) miatt keletkezik (pl. új építésű, vagy felújítást követően használatba vett ingatlan), adatbejelentést a használatbavételi, illetőleg fennmaradási engedély jogerőre emelkedését követő év január 15. napjáig kell tenni.
Az építményadóról szóló 27/2006.(XII.15.) önkormányzati rendelet:
- hatályos 2012.01.01-től 2013.12.31-ig
- hatályos 2014.01.01-től 2014.12.31-ig
- hatályos 2015.01.01-től 2015.12.31-ig
- hatályos 2016.01.01-től 2016.12.31-ig
- hatályos 2017.01.01-től 2017.12.31-ig
- hatályos 2018.01.01-től 2018.11.30-ig
- (jelenleg)hatályos 2018.12.01-től
Hatályos adómértékek a hasznos alapterületre vonatkozóan:
A 27/2006.(XII.15.) Kt. rendelet szerinti 1-es, 2-es és 3-as körzetekben: 170,- Ft/m2/év.
A rendelet szerinti 4-es körzetben: 1500,- Ft/m2/év.
A rendelet szerinti 5-ös körzetben: 500,- Ft/m2/év.
A reklámhordozók után fizetendő építményadó mértéke: 6000,- Ft/m2/év.
Martfű Város Önkormányzata építményadó beszedési számlaszáma:
10700309-66893729-52100008
Martfű Város Önkormányzata építményadóval kapcsolatos nyomtatványai a https://ohp-20.asp.lgov.hu/kereses című internetes oldalon, az Önkormányzati Hivatali Portálon találhatók. Az adóügy ágazaton belül az építményadó ügytípusra kattintva jelennek meg az elérhető űrlapok.
Jelenleg kétféle űrlap érhető el, ezekkel teljesíthetők a hatályos önkormányzati rendeletben foglalt adókötelezettségek: Az egyik az épület, épületrész utáni építményadó, a másik a reklámhordozók utáni építményadó.
A kiválasztott űrlap gépi úton tölthető ki – az ellenőrző rutinok figyelmeztetnek az esetleges hibás, vagy hiányos kitöltésre –, majd elektronikusan beküldhető. A kitöltött űrlapból pdf-állomány is készíthető, kinyomtatható. Akik nem kötelezettek elektronikus ügyintézésre, azok a pdf-állományt kinyomtatva, azt – aláírva – papír alapon is megküldhetik az önkormányzat címére.
Az Önkormányzati Hivatali Portálon nem elérhető nyomtatvány:
Az építményadóval kapcsolatban van egy nyomtatvány, mely központilag nem érhető el, ez a megállapodás alapján benyújtott adatbejelentés esetén kitöltendő nyomtatvány.
Építményadó adónemben több tulajdonos esetén főszabályként a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok. Amennyiben az ingatlant az ingatlan-nyilvántartása bejegyzett vagyoni értékű jog (pl. haszonélvezeti jog) terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya. (A tulajdonos, a vagyoni értékű jog jogosítottja a továbbiakban együtt: tulajdonos).
A Htv. 12. § (2) bekezdése értelmében valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost is felruházhatnak.
(Megállapodás benyújtása esetén – ami az ingatlan-nyilvántartásbeli fennálló tulajdonviszonyokra nincs hatással – elég csak a megállapodásban felhatalmazott tulajdonosnak megtennie az adatbejelentést. Az adott ingatlanra vonatkozó adóval kapcsolatos ügyek az ő nevén fognak futni. Tapasztalatok szerint több tulajdonos esetén az ügyek döntő hányadában a megállapodás szerinti adatbejelentés a jellemző.)
Mivel az megállapodás szerinti adatbejelentéshez szükséges kiegészítő nyomtatvány, mely magáról a tulajdonosok közötti megállapodásról szól nem elérhető a fentebb említett internetes portálon, az ilyen módon történő adózáshoz ezen az itteni oldalon tesszük hozzáférhetővé a szükséges megállapodási nyomtatványt.
Kétféle formában tesszük közzé: egyrészt géppel kitölthető ÁNYK-s nyomtatvány formájában (mely az ÁNYK – Általános Nyomtatványkitöltő – programmal kitölthető és kinyomtatható), másrészt csak üresen kinyomtatható pdf formátumban. Ez utóbbit előbb ki kell nyomtatni, majd kézzel lehet kitölteni.
Bármelyik kerül is kitöltésre, ezt a nyomtatványt valamennyi tulajdonos által aláírt eredeti papír alapon kell benyújtani az építményadó adatbejelentés mellé. (Magát az adatbejelentést az arra – a tulajdonosok által – kijelölt személy a fenti portálról elektronikusan is beküldheti.)
Nyomtatványok:
papír alapon eredetiben kell benyújtani az önkormányzati adóhatósághoz.
papír alapon kell benyújtani (a tulajdonosok hiánytalan aláírásával).
-
Megállapodás adókötelezettségről:
Az ADOFIZMP elnevezésű megállapodási nyomtatványt minden esetben papír alapon kell benyújtani (a tulajdonosok hiánytalan aláírásával).