Ugrás a fő tartalomhoz Ugrás az elérhetőséghez

Erdélyi gyökereink nyomában

Március 15- én a Martfűi József Attila Általános Iskola hetedikeseiként útra kelhettünk a Határtalanul pályázat keretében, hogy 3 nap alatt fölfedezzük az erdélyi gyökereinket. Az 5 órás, kényelmes buszút után megérkeztünk Nagyváradra. Sétáltunk a Sebes-Körös partján, felkerestük Petőfi Sándor mellszobrát és Rulikowsky Kázmér 1848-as kapitány sírját. Az idegenvezető bemutatásával megismerkedhettünk az 1848-as fegyverekkel. A városnézés keretében láthattuk a Szigligeti Színházat, a Sas Palotát, a Holnaposok szoborcsoportját és a Kanonok sort.

Busszal utaztunk tovább Király-hágóra. Itt csodálatos panoráma tárult elénk: hatalmas hegyek, rügyező fák, a magas hegycsúcsokon még havat is megpillanthattunk. Hamarosan Bánffyhunyadra érkeztünk, ahol megtekintettük a református templomot és a kertjében található Magyar Hősök emlékkövét. Ezután Kolozsvárra buszoztunk, ahol megnéztük Mátyás király monumentális lovas szobrát és meglátogattuk Mátyás király szülőházát is. Sétáltunk a belvárosban és ismerkedtünk a város hangulatával. A tartalmas nap után kimerülten érkeztünk a szállásra, ahol finom vacsorával vártak minket.

Második nap elutaztunk a tordai sóbányához, ahol érdekes előadást hallgattunk meg Erdély sókészletéről. Láthattuk a korabeli bányászati eszközöket is. Jót szórakoztunk a bánya mélyén található kiépített játszótéren pl.: az óriáskereket és a minigolf pályát is kipróbálhattuk. Ezt követően Torockóra indultunk. Az egyik legszebb székelyföldi faluban találkoztunk helyi tanulókkal, akiknek magyar nyelvű könyveket, játékokat és Martfű Város Önkormányzatának ajándékcsomagját is átadtuk. Megtekintettük a helyi Néprajzi Múzeumot és megismerkedtünk a falusi székely építészettel is. Utunkat Nagyenyed felé folytattuk, ahol megnéztük a Bethlen Gábor kollégiumot, a vártemplomot és az 1848-as emlékművet. A következő megállónk Gyulafehérvár volt, ahol hideg szélben sétáltunk a vár falai között. Meglátogattuk az Érseki Székesegyházat is, ahol megkoszorúztuk Hunyadi János síremlékét. Gyulafehérváron felidéztük a Hunyadi-család történelmi szerepét. Este Csernakeresztúron magyar családok nagy szeretettel vártak minket és finomabbnál finomabb ételekkel kínáltak bennünket.

A kirándulásunk 3. napján Vajdahunyad várához érkeztünk. A hatalmas várkastélyt csoportokban fedezhettük fel, és közösen oldottuk meg a kiadott feladatokat. Itt nagyon kellemes, napsütéses időben sétálgattunk az erődítményben. Hamarosan Dévára érkeztünk, ahol felvonóval felmentünk a várhoz. Közösen felidéztük Kőmíves Kelemenné balladáját, majd hangulatos rajzversenyt rendeztünk a vár falainál. Természetesen volt időnk arra is, hogy a magasból megcsodáljuk a környező tájat. A napsütéses időben messzire elláttunk a Maros völgyében. Fentről láthattuk Déva városának látképét és a környező hegyeket is. Utazásunk következő állomása a világosi fegyverletétel helyszíne volt. A Bohus kastélynál felidéztük az 1849. augusztus 13-i eseményeket. Ezután Aradon megkoszorúztuk a 13 vértanú emlékművét, majd búcsút vettünk Erdélytől.

Ezen a tanulmányi úton lehetőségünk volt megismerkedni a gyönyörű Erdéllyel és csodálatos történelmi emlékhelyekkel. Hazafelé kicsit sajnáltuk, hogy ilyen gyorsan véget ért az évfolyam kirándulásunk. Fáradtan, de óriási élményekkel gazdagodva tértünk haza. Családtagjainknak izgatottan mutattuk meg a rengeteg fényképünket és sokáig meséltünk még az utazásunkról. Ezúton szeretnénk megköszönni az osztályfőnökeinknek: Köntés Anikó és Ivanov Erika tanárnőknek, hogy sikeresen pályáztak és elvittek bennünket erre az osztálykirándulásra. Köszönjük a kísérő pedagógusoknak: Donkó Ágnes Zsanettnek, Sulák Tibornénak és Tálas Máriának is a sok-sok segítséget.