A szeretet „értéke”

A TÁMOP-3.2.13-12/1-2012-0293 „Kreativitás és szabadidő” elnevezésű pályázat oktatási partnerintézményeiben sokféle művészeti ág került diák-közelbe az első és második félévben megtartott témanapokon. Az általános és középiskolás diákok nem csak hallgatták a művészettörténeti érdekességeket, hanem aktív közreműködőként az alkalmak formálói is voltak.



„talán a kiírók sem gondolták, mekkora ötletek, kézzel fogható tárgyak és lelki táplálékok születnek meg a projektnek köszönhetően.”

Martfűi József Attila Általános Iskolában, a téli szünet előtti héten, adventtől, karácsonyig a szeretet „értéke” mentén váltak művészetértővé a résztvevők.  Tartalmas, változatos tevékenységek során tapasztalhatták meg e téli ünnepkör lelki, érzelmi jelentőségét. A művelődési központban kiállítások, kiadványok, zenés foglalkozások adtak ehhez keretet, a katolikus templom szakrális tere pedig a karácsony lelki, hitbéli megélését segítette elő. A városlakók közös ünnepén a vásári forgatag hagyományának továbbélését láthatták meg. Az iskolában megtartott foglalkozások a „kézzel fogható” eredménye pedig sok-sok ötletes ajándék- és dísztárgy lett.

A második félév témanapjai a húsvét köré fonódtak. A programok igen sokoldalúan mutatták be a húsvéti ünnepeket, játékosan, érdekesen, erős érzelmi töltéssel.  Az ünnep egyházi vonatkozása mellett népi hagyományokkal, népszokásokkal éppúgy ismerkedtek, mint az ünnep szimbólumainak megismerésével. A Szent Tamás templomban az ünnep hitbéli tartalmáról tudtak meg többet a tanulók, azt követően pedig egyházi, húsvéti zenét hallgathattak orgonán. A gyerekek pedig furulyával kísért tavaszi dalokkal töltötték meg a templombelsőt. Az iskolában népi gyermekjátékokon, kézműves foglalkozásokon keresztül mélyítették el az ünnep varázsát, a könyvtárban járva az ünnepvárás sokoldalúságával ismerkedtek, valamint a hagyományőrzéssel.

A tartalmas programokért köszönet Csatóné Döbrei Katalin, Kertész Lajosné és Csajbók Hajnalka témanap oktatóknak.

Kengyeli Kossuth Lajos Általános Iskola első félévben megrendezett témanapjai alapvetően formálták a gyermeki én világát, egyensúlyba hozva az én és a mi fogalmát. Ez a témahét egyaránt szólt az alkotásáról és a lélek táplálásáról. A festészet, az irodalom és a zene világában járva megláthatták, hogyan kapcsolódnak össze a különféle művészeti ágak. Betekintést nyerhettek az ünnep hazai és angolszász jellegzetességeibe. Mindezeken túl a résztvevő diákok fejleszthették fantáziájukat és átélhették az önálló alkotás örömét a csodálatos dísztárgyak készítésével. Különleges illatok: az angol puding és a magyar mézeskalács mással össze nem téveszthető aromái lengték be az osztálytermeket azokon a napokon.

Az intézményben megszervezett második témahét nem egy egységes tematika mentén zajlott, minden nap más és más művészeti-esztétikai benyomások érték a résztvevőket. Zenés irodalmi teaház, tanár-diák képzőművészeti kiállítás-megnyitó, ismert épületek aszfaltrajzversenye, öko-divat és a hagyományos viseletek megismerése, készítése egyaránt szerepelt a kínálatban. A programsor utolsó napján pedig Budapestre látogatott el a húsz tanuló. Megismerkedtek a Parlamenttel és megtekintették a koronázási ékszereket is.

Dicséret a szervezőknek: Tótáné Fási Máriának, Légrádiné Gál Anikónak és Vámosné Szabó Andreának.

Martfűi Damjanich János Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégiumelső félévi témanapjai a fotóművészet, a zeneművészet az ipartörténet a viseletkultúra klasszikus vonásaival és az újszerű törekvésekkel ismertették meg a tizenéves korosztályt. Az életkori sajátosságokat figyelembe véve szervezték meg számukra az alkalmakat, melyek egyszerre voltak értékátadók és lendületesek. A régi típusú és a digitális fotózás közti különbségekkel és az egységes fotóművészeti látásmóddal ismerkedtek elsőként, ezt követően pedig zenetörténeti korszakokban „utazhattak, de nem maradt el az örömzenélés sem. A viselettörténet mára már poros bája mellett szóba került a divat XXI. századi reformtörekvése is. A helyi értékekből táplálkozva természetesen volt cipő nap is a martfűi Bata-gyűjtemény megtekintésével egybefűzve.

Az intézmény második félévi témanapjain beigazolódott a híres idézet: „Színház az egész világ…”. A résztvevők a színháztörténttel, műfajokkal, kulisszatitkokkal, díszletezéssel való ismerkedést követően megalkottak, betanultak és előadtak egy igazi darabot, egy suli-musicalt. A produkció színpadra állításához természetesen nem volt elegendő az a néhány óra, de a témába való elmélyedéshez és a formálódás kezdeti lépésihez igen. A diákévek örömteli emlékei lehetnek majd a kezdetben félszeg, s a színpadon már érett lépések, gesztusok, énekhangok…, a közös alkotás, s az egyéni teljesítmények beérő gyümölcse: a taps, a gratulációk, a soha nem fakuló fotók.

Köszönjük az ötletgazdag, leleményes témanap oktatóknak: Czere Editnek, Kissné Széll Anikónak, Urbán-Szabó Hedvignek.

Személyesen nem találkoztam a pályázatnak a kitalálójával, de azt ettől függetlenül állíthatom: talán a kiírók sem gondolták, mekkora ötletek, kézzel fogható tárgyak és lelki táplálékok születnek meg a projektnek köszönhetően.

Kengyel Éva, szakmai megvalósító

2014-06-12 10:40